Jakość handlowa świeżych owoców i warzyw
Informacja
z przeprowadzonych kontroli w zakresie jakości handlowej świeżych owoców i warzyw.
Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Poznaniu informuje, że zgodnie z programem kontroli na II kwartał 2009 roku, w okresie od 22 kwietnia do 23 czerwca 2009 r. przeprowadził kontrole planowe w 7 firmach.
1. Kontrola jakości świeżych owoców i warzyw w zakresie zgodności z wymaganiami jakościowymi określonymi w rozporządzeniach Komisji (WE) dla poszczególnych owoców i warzyw.
1.1. Wymagania minimalne:
Wymagań minimalnych nie spełniały następujące partie warzyw:
• szparagi białe pakowane w kartony po 10 pęczków, łącznie 15 kg, deklarowana klasa jakości I, kraj pochodzenia Polska w firmie nr 1. Szparagi nieświeże, zwiędnięte, wypustki popękane, łuszczące się oraz zdrewniałe, główki silnie zaróżowione i rozwarte.
• papryka zapakowana w kartonie a’5 kg deklarowana klasa jakości I, kraj pochodzenia Hiszpania w firmie nr 2 w Poznaniu. Papryka nieświeża, podsuszona oraz z uszkodzonymi szypułkami.
• kapusta biała w skrzyniopalecie a’100 kg deklarowana klasa jakości I, kraj pochodzenia Polska, w firmie nr 3. Kapusta nieświeża z oznakami zepsucia.
W przypadku tych partii wystawiono protokoły niezgodności nakazujące wycofanie towarów z obrotu i przekazanie do utylizacji.
1.2. Wymagania dla poszczególnych klas jakości:
Również ww. partie nie spełniały wymagań dla deklarowanej I klasy jakości. Wszystkie pozostałe skontrolowane partie owoców i warzyw spełniały wymagania dla poszczególnych klas jakości, jeżeli klasa była deklarowana przez producenta czy dystrybutora.
1.3. Wymagania dotyczące sortowania według wielkości:
Wszystkie skontrolowane partie owoców i warzyw spełniały wymagania dotyczące sortowania wg wielkości.
1.4. Wymagania dotyczące tolerancji:
Wszystkie ze skontrolowanych partii owoców i warzyw mieściły się w dopuszczalnych tolerancjach jakościowych i wielkościowych.
1.5. Wymagania dotyczące prezentacji:
Nie stwierdzono nieprawidłowości odnośnie wymagań prezentacji.
2. Kontrola prawidłowości znakowania świeżych owoców i warzyw.
2.1. Wymagania ogólne:
Nieprawidłowości w oznakowaniu stwierdzono w 5 kontrolowanych jednostkach. Całkowity brak oznakowania towarów wystąpił w 4 firmach, dotyczyło to warzyw i owoców pochodzenia krajowego.
• w firmie nr 4, partia pieczarek pochodzenia krajowego w skrzynkach po 6 kg, łącznie 60 kg nie posiadała żadnego oznakowania.
• w firmie nr 5, pieczarki pochodzenia krajowego w skrzynkach łącznie 6 kg nie posiadały żadnego oznakowania.
• w firmie nr 6, 2 partie warzyw pochodzenia krajowego oraz partia kalafiorów z Hiszpanii nie posiadały żadnego oznakowania:
- cebula w workach a’25 kg, wielkość partii 125 kg
- sałata masłowa, wielkość partii 102 szt
- kalafior w skrzyniopalecie, wielkość partii 50 szt, kraj pochodzenia Hiszpania
• w firmie nr 1, 2 partie owoców i warzyw nie posiadały żadnego oznakowania:
- jabłka (różnych odmian) pakowane w skrzynki po 6 kg, wielkość partii 84 kg
- sałata masłowa wielkość partii 64 szt
Ponadto partia ogórków szklarniowych pakowana w kartony po 5 kg łącznie 50 kg oznakowanych jako klasa I powinna być oznakowana jako ogórki krótkie klasy II, ponieważ ogórki nie spełniały wymogu minimalnej masy dla ogórków szklarniowych.
W wszystkich ww. przypadkach wystawiono protokoły niezgodności z przeznaczeniem doprowadzenia do zgodności, poprzez prawidłowe oznakowanie lub zwrot do dostawców.
2.2. Znakowanie opakowań zbiorczych zawierających opakowania detaliczne:
W kontrolowanych jednostkach nie występowały nieprawidłowości w oznakowaniu opakowań zbiorczych zawierających opakowania jednostkowe.
2.3.Znakowanie produktów transportowanych luzem:
W kontrolowanych podmiotach nie wystąpiły produkty transportowane luzem.
2.4. Znakowanie opakowań detalicznych:
W kontrolowanych podmiotach nie stwierdzono nieprawidłowości w oznakowaniu warzyw i owoców pakowanych w opakowania detaliczne.
2.5. Znakowanie produktów sprzedawanych luzem:
W kontrolowanych podmiotach wystąpiły następujące nieprawidłowości przy sprzedaży warzyw i owoców luzem.
• w firmie nr 4, sałata pochodzenia krajowego sprzedawana na sztuki, łącznie 20 szt, w oznakowaniu podano kraj pochodzenia Włochy
• w firmie nr 5, ogórki szklarniowe pochodzenia krajowego, łącznie 18 kg, w oznakowaniu podano kraj pochodzenia Holandia
• w firmie nr 6, przy sprzedaży gruszek luzem (łącznie 20 kg) na etykiecie umieszczonej przy towarze nie podano odmiany oraz błędnie podano kraj pochodzenia (Argentyna zamiast Chile)
• w firmie nr 2 przy sprzedaży gruszek luzem (łącznie 7 kg) oraz jabłek (łącznie 39kg) na etykiecie umieszczonej przy towarze nie podano odmiany.
We wszystkich ww. przypadkach wystawiono protokoły niezgodności z przeznaczeniem doprowadzenia do zgodności poprzez prawidłowe oznakowanie.
2.6. Znakowanie opakowań detalicznych zawierających mieszanki owoców i warzyw:
W kontrolowanych podmiotach nie stwierdzono opakowań detalicznych zawierających mieszanki owoców i warzyw.
3. Wymagania formalno – prawne
Ustalono, że wszystkie skontrolowane podmioty, które podlegają obowiązkowi przekazywania informacji do Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej w Poznaniu, dotyczących rodzaju i zakresu prowadzonej działalności gospodarczej oraz ilość owoców i warzyw wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku kalendarzowym, z podziałem na gatunki oraz obrót hurtowy i detaliczny, zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego wywiązały się z tego obowiązku.
SANKCJE
Z powodu ujawnionych w trakcie kontroli nieprawidłowości, nałożono grzywny w postaci mandatów karnych z art. ust.4a ustawy z dnia 19 grudnia 2003 roku o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku tytoniu oraz rynku suszu paszowego, na ogólną kwotę 2100zł.