Zapewnienie dostępności
Informacja o braku dostępności
Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, każdy może poinformować urząd o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej tego urzędu.
Zgłoszenie ma charakter informacyjny.
Aby poinformować urząd o braku dostępności można posłużyć się formularzem.
Formularz do pobrania: Informacja o braku dostępności docx 21,0 KB (formularz otworzy się w nowym oknie).
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej
Do urzędu, w którym chce się załatwić sprawę można złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Wniosek powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Aby złożyć wniosek można posłużyć się formularzem.
Formularz do pobrania: Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej docx 21,9 KB (formularz otworzy się w nowym oknie).
Kto może złożyć wniosek
Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej może złożyć osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy. Osoba ta musi wykazać interes faktyczny, czyli wskazać realną potrzebę skorzystania z usług urzędu.
Złożenie wniosku
Wniosek można:
- przesłać na adres:
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Poznaniu, ul. Kazimierza Wielkiego 24/26, 61-863 Poznań, - złożyć w sekretariacie urzędu w godzinach pracy od 7:30 do 15:30,
- przesłać za pośrednictwem ePUAP (https://epuap.gov.pl), na adres elektronicznej skrzynki podawczej: /WIJHARS-POZNAN/SkrytkaESP
- przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: dostepnosc@wijhars.poznan.pl
Termin realizacji wniosku
Zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to urząd niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności w zakresie określonym we wniosku, urząd jest zobowiązany zaproponować rozwiązanie alternatywne oraz dołączyć uzasadnienie.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy urząd nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku lub w sposób wskazany we wniosku, albo
- w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności
wnioskodawca ma prawo złożyć skargę na brak dostępności do Prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Termin wniesienia skargi wynosi 30 dni od dnia, w którym upłynął termin zapewnienia dostępności przez urząd lub od dnia otrzymania od urzędu powiadomienia o powodach braku możliwości zapewnienia dostępności.
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej
Zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, każdy ma prawo wystąpić do urzędu z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów, albo o udostępnienie ich za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Co zawiera żądanie
Żądanie powinno zawierać następujące dane:
- dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem,
- wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej urzędu, które mają być dostępne cyfrowo,
- wskazanie w jaki sposób urząd może skontaktować się z osobą występującą z żądaniem,
- wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeśli dotyczy.
Złożenie żądania
Żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej. lub ich elementów albo udostępnienie ich za pomocą alternatywnego sposobu dostępu można:
- przesłać na adres:
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Poznaniu, ul. Kazimierza Wielkiego 24/26, 61-863 Poznań, - złożyć w sekretariacie urzędu w godzinach pracy od 7:30 do 15:30,
- przesłać za pośrednictwem ePUAP (https://epuap.gov.pl), na adres elektronicznej skrzynki podawczej: /WIJHARS-POZNAN/SkrytkaESP
- przesłać pocztą elektroniczną, na adres e-mail: dostepnosc@wijhars.poznan.pl
Termin realizacji żądania
Urząd realizuje żądanie bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli urząd nie może zapewnić dostępności cyfrowej w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności cyfrowej.
Termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Jeżeli urząd nie może załatwić żądania, powiadamia osobę, która wystąpiła z żądaniem o przyczynach nie załatwienia i wskazuje alternatywny sposób dostępu wraz z uzasadnieniem.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy:
- urząd odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów, wskazanych w żądaniu, albo
- osoba, która występuje z żądaniem odmówi skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu,
osobie występującej z żądaniem przysługuje prawo do złożenia skargi do urzędu.
Skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub ich elementów rozpatruje się w oparciu o przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1966 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Po wyczerpaniu wszelkich możliwości, skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej http://www.rpo.gov.pl
Formularze do pobrania (formularze otwierają się w nowym oknie):
- Informacja o braku dostępności (Docx 21,0 KB)
- Informacja o braku dostępności (Pdf 127 KB)
- Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej (Docx 21,9 KB)
- Wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej (Pdf 136 KB)
- Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej (Docx 24,4 KB)
- Wniosek z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub aplikacji mobilnej (Pdf 136 KB)